top of page
Søg
Thomas Peter Clausen

ER FIRST NORTH BØRSEN KOLLAPSET ALLEREDE?

Det skulle være den nye mastodont inden for kapitalrejsning til mindre virksomheder med klare ambitiøse vækstplaner.


Et nyt eventyr for virksomheder og for investorer.


Men, foreløbig må vi konstatere, at #FirstNorth med kun få år på bagen, i hvert fald er blevet et mareridt for langt langt de fleste investorer.


For medmindre investor har haft en endog særdeles heldig hånd med IPO-udvælgelsen af et eller flere af de 29 nye selskaber de sidste 3 år, er vinderne kun de, der har formidlet IPO nyemissioner til børsen, samt andre der lever af at distribuere budskabet ukritisk om den næste store stjerne på den danske aktiehimmel.


Den sidste uges negative nyheder med #OrderYoYo's nedjustering og #Spenn's tilbagekomst på First North, har hamret endnu et stort søm i den kiste, der allerede var på vej i graven.


Således har en ligevægtet portefølje af 44 FN selskaber siden oktober 2018 nu samlet leveret -23% i afkast med OMXc25 oppe med +85%. Det er endda uden de udbytter, som må antages at være i OMX favør. Porteføljen rebalanceres dagligt på lukkekurser uden omkostninger.



Antager vi en anden ligevægtet portefølje, men hvor investor ved alle IPO's køber sig ind (rebalancerer) på udbudskurs, så ser det en anelse bedre ud. Her er afkasttabet kun -10%. Få meget succesfulde IPO's dominerer gennemsnitsafkast.


Medianinvestor har på IPO's således kun fået ca. 4% i afkast på 1. dagen, mens gennemsnitsafkastet er 36% på 1. dagen. Begge med +200% i 1-dags skæv risiko.


Hvad er problemet umiddelbart?


Det er tror jeg er enkelt. Der er simpelthen ikke sammenhæng mellem budskaber og værdi og mellem udbudspris og værdi. Man kan ikke lægge noget i overtegninger i et frådende marked for private investorer der typisk ikke bruger 10min på prospekt eller sparring med professionelle.


Derudover er der desværre et strukturelt og forstærkende problem i, at en ny stor underindustri i corporate finance agerer ukritisk håndlanger på SoMe i forhold til distribution af budskabet.


Endeløse og biased powerpoints, podcasts, webinarer og morgenmad for de nye selskabers herligheder.


Bedre bliver det selvsagt ikke af, at selv de såkaldt 'Certified Advisers', fancy navn for IPO-makers, midt i tegningsperioder sender utroværdigt positive fortællinger ud om den objektive tilstand på First North. #Kapitalpartners


Men, er der nogen der undervejs har vist investorer eksempelvis figuren nedenfor?


Bemærk. De sidste 3 år har 4-8 selskaber ud af 44 målt haft højere afkast end #SparindexOMXc25. 4 selskaber beregnet på udbudskurs og 8 selskaber beregnet på 1. dags lukkekurs.

15 visninger0 kommentarer

Comments


bottom of page