top of page
Søg

TRODS SVÆR UNDERPERFORMANCE - JYSKE EJERE TRÆKKER 1,3MIA UD AF INVEST FOND TIL PRIVATE OG HOLDING

I forlængelse af den hidsige politiske debat om fair konkurrence i den finansielle sektor, er det interessant at dykke ned der, hvor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen peger på særlige udfordringer med omkostninger. Der hvor det gør ondt. Nemlig i Formueforvaltning i fonde, som vi alle benytter os af direkte eller indirekte gennem Pension.


Omkostningerne er altså i følge KKFS for høje og produkterne uigennemsigtige. Eller rettere omkostningerne er for høje FORDI produkterne er uigennemsigtige. Det er hele ideen med eksempelvis, at fonde der investerer i danske aktier hedder 20 forskellige navne. Differentiering af ellers identiske og tæt på 100% substituerbare produkter.


Den mest uigennemsigtige ordning i gebyrstrukturen er dog det såkaldte resultathonorar., som kunden betaler udover et fast gebyr. Dette honorar anvendes særligt i de allerede mest komplekse fonde med illikvide investeringer eller lånefinansierede investeringer. Herunder danske Kapitalfonde. Ordningen kan ofte synes fristende, da kunden betaler når der er positivt afkast i en given periode.


EKSEMPEL PÅ FOND : FORMUEPLEJE PENTA 2017-2022


Fondens afkastresultat er 43% i alt. En 'Ishares World ETF' med samme risiko har skabt 86%. Formuepleje A/S, som er selskabet bag fonden, har i denne periode trukket ca. DKK 1,3mia ud til ejerne på en gennemsnitsformue på DKK 6mia. over de 5 år. DKK 900mill i faste gebyrer og DKK 400mill. i resultatgebyrer.


Et gennemsnitligt løbende gebyr på 3,5%, som sammen med skæv forvaltning har bragt Pentas' mange virksomhedskunder i knæ.


EKSEMPEL: EN HOLDING A/S EJER I FORMUEPLEJE PENTA 2017-2022


Investering for DKK 10mill. i januar 2017. I august 2022 er formuen DKK 14,2mill. Imponerende, hvis ikke det var fordi den som MIMIMUM skulle give DKK 18,6mill. Men, kundes markedsrisiko er spillet op af Formuepleje i gebyrer og skæv forvaltning. I alt tab DKK 4,3mill.


Men, den største ydmygelse er naturligvis, at kunden trods det massive tab har betalt DKK 1,8mill. i faste gebyrer og ca. DKK 1mill. i resultathonorar. DKK 2,8 mill. i totale løbende gebyrer på en formue på 10mill. for 5 år siden. Konkurrence?


Hvordan kan kunden overhovedet komme til at betale DKK 1mill i resultathonorar med 43% mod 86%? Fordi Penta opkræver ikke bare årligt, men månedligt deres resultathonorar. Det er desværre så kompleks at forklare at der ikke er plads her. Men også årsagen til at kunder ofte accepterer disse variable ordninger.


Konklusion; Pas på med resultatordninger som er en option som selskaber bruger til at styre indtjeningen med og komme uden om konkurrence i markedet på det faste gebyr. Argumentet med at den skal anspore forvalter til at stå op 1 time før, læse Financial Times og være den første på stolen foran skærmen er direkte nonsens.



Kilde: Årsapporter


T

129 visninger
bottom of page