top of page
Søg

"FRIVÆRDIEN" NU I HÆNDER HOS PRIVATE BANKING - VELBEKOMME!

De store banker i DK er kollektivt, og som altid forudsigelig samtidigt, i gang med en omfattende ændring af #PrivateBanking konceptet. En naturlig konsekvens af, at de store kunder har gennemskuet, at prisen på ydelsen, IKKE afspejler markedsprisen, som den forhandles åbent og UDENOM om den tilknappede danske #formuepleje verden. Tilbage er kun de kunder med mindst indsigt i finansverdenen til at betale. De mest sårbare og som sataser på, at bankens varer på hylden købes til markedspris. "Om ikke andet har Staten vel sørget for det". Men det gør Staten ikke. Det er kundes eget ansvar, på samme måde som at anvende "Danske Spil" er det. #DanskeBank indrømmer nu selv, at de retter kanonen mod kunder ned til 2mill. med flydende grænse og formuefortolkning.


Kunder med friværdi i bolig, pension, bil, båd, ur. Urealiserede illikvide aktiver. Millioner af danskere er nu altså "in scope" for at få denne leflende opringning, og så er det altså med at holde på hat og briller. Bevare roen. For opringningen involverer ikke et særligt slagtilbud på den finansielle ydelse for priskonkurrencen eksisterer nemlig ikke. Det fremgår også af artiklen herunder med Anne Buchardt som behændigt undgår al snak om det mest fundamentale i en forbrugervenlivg kommerciel satsning, prisen på varen. Men, den historisk fraværende konkurrencekultur i dansk Private Banking er så indgroet, at prisen slet ikke behøver nævnes. Kun alt udenom. 'Fordelsprogrammer' med #webinarer, #middage og #VIPMastercard. Men er det da ikke netop en 'fordel' for kunden? Jo, bortset fra, at #Formueforvaltning som serviceydelse ikke er det samme som at sælge en rejse til Mallorca med en 100kr-voucher som 'fordel'. For Formuepleje bliver typisk en langtsigtet enterprise der outsorces, hvor kunden ikke er bekendt med hverken alternativer, prisen på disse alternativer eller generelt bankens grundlæggende produktindhold. Mallorcarejsen kan kunder forholde sig til, før og efter. Men ikke en finansydelse hvis kundeværdi bygger på tilfældigheder i en fremtidig ukendt verden. Hverken før eller efter. Derfor kan banker da også idag nøjes med at konkurrere på de såkaldte synlige og målbare "fordelsprogrammer", som er blevet standard i sektoren. Underskriften på din Formueforvaltning er afgørende for din fremtidige økonomi. Relationen, der måske blot var tiltænkt som 1-2-3 år bliver typisk væsentlig længere da banker er specialister i at inddæmme kunder med gaver og subjektive holdninger til afkastet på netop DIN portefølje. Men, de er også specialister i IKKE at nævne løbende alternativer til markedspris. Sålænge PB #Danmark lever i deres eget lukkede psedomarked og ikke vælger at konkurrence på prisen, sælger de i virkeligheden stadig en PC 4'86 til 12.000. Samme produkt, samme pris som i 1994, trods revolutionen inden for billige investprodukter som alle andre anvender. Myndigheder ved det men vil ikke gøre noget. T



16 visninger0 kommentarer
bottom of page