top of page
Søg

LARS TVEDE I AFTENSHOW? - ATLAS MACRO KOMMUNIKATION


Shitstormen her i juni 2022 rettet mod AGM fonden og særligt dens Rockstjerne Chefforvalter, Lars Tvede, har fået fat på internettets mange platforme.


Hvorfor?


Fordi de tusindvis af private danskere, der i foråret klikkede ja, til at de var minimum semi-professionelle investorer, er løbet ind i en forhammer, næsten uden sidestykke i dansk fondshistorie.


For med nu 1 års historik og ca. 50 ugentlige NAV afkast, kan investorerne overraskende konstatere, at fonden med få undtagelser, systematisk taber, når markedet stiger, og taber endnu mere når markedet falder (se graf på ugebasis).


Fonden er nu nede -36%. I samme periode er MSCI W i +0,7% og S&P500 +5,3%. Benchmarket AGM storsolgte fonden på er i +12,5% (snit). Dertil kommer placeringen 73/73 i sektorsammenhæng med 10% op til no. 72.


Så, det er selvsagt ubeskrivelig ærgerligt for investorerne i AGM, der nu må rive sig i håret af fortvivlelse over ikke bare at have købt en ETF på MSCI World, men jo altså i stedet valgte at hoppe med på kulørt Rockstjerne stemning. Sådan er markedet dog så brutalt til tider når også uheld forfølger een.



Men, hæver vi os lidt op i branchehelikopteren, er der en helt anden og væsentlig større udfordring i fortællingen om AGM's første leveår. En udfordring, der i lighed med skuffelsen over afkastet, driver den nu omsiggribende shitstorm rettet mod især chefforvalteren.


Min 9 årige datter følger et par i 20’erne på Youtube, som med deres massive følgeskare af børn, som loyale kunder (fans) har bygget en butik op, hvor alt fra armbånd til Dinos legeland mere eller mindre eksplicit serveres og sælges til børnene. De 2 unge er #Influencere. Mens min datter ikke fatter showets interessekonflikter, forstår hun dog produkterne.


Så konceptet her er 'blødt' med en loyal målgruppe, en Influncer og en sponsor, der alle forstår produktet. Men, hvad hvis vi har en målgruppe, en Influencer, og en sponsor, der alle kun delvist eller slet ikke forstår produktet?


AGM fonden og dens chefforvalter benytter sig af disse bløde kommunikationslinjer, bla. via Influencere. Og, hvad bruges det til? Ja, nøjagtig det samme, som når politikere bruger Aftenshowet til at forsøde eller sælge et produkt ukritisk.


Chefforvalter #Larstvede styrter således hele byen rundt i jagten på disse ukritiske mikrofoner i tabloidpressen og bla. Influencere, der glædeligt tager imod, hvis det kan give lidt mønt og lidt flere følgere.


Men, det er ikke Dinos Legeland det her. Det er et af de mest komplekse finansielle produkter, der formidles og forsødes igennem et net uden masker, hvor vildledning ikke kan fanges.


Hvad er det så mere konkret, der kommunikeres? Bortforklaring af absolutte og relative afkast. En løbende henvisning til benchmarks der passer ad-hoc ind i historien. En løbende henvisning til at man skal være 7år i en fond!!!


Falder AGM yderligere, ser vi nok dem i #Aftenshowet.


Eller på min datters YouTube.


/Thomas PEter Clausen

62 visninger0 kommentarer
bottom of page